Pentru ca fiecare copil este unic. Desi copiii diagnosticati cu tulburare de spectru autist impartasesc dificultati in ariile generale ale limbajului, comunicarii si interese limitate sau comportamente repetitive, similaritatile intre copii se opresc aici. Unii au dezvoltat un limbaj adecvat varstei lor dar nu pot sustine conversatii, altii pot sa nu vorbeasca deloc. Unii pot avea joc elaborat sau pot retine amanunte cu precizie pe intervale extinse de timp, altii se pot juca in mod repetitiv cu rotile unei masinute.

Cu alte cuvinte, copiii cu autism sunt extrem de diferiti unul de celalalt. Rolul analistului comportamental este acela de a aplica expertiza pe care a dobandit-o in intelegerea modului particular in care care tulburarea se manifesta in mod unic in fiecare copil in parte. Provocarile sunt adresate prin construirea abilitatilor deficitare pornind de la atuurile si motivatia individuala specifica fiecaruia.

Analistul comportamental se concentreaza pe comportamentul copilului, observandu-l in mod direct intr-o varietate de situatii, definind in mod obiectiv abilitatile ce trebuie dezvoltate, precum si comportamentele problematice. Evaluarea initiala este cea care determina atat abilitatile pe care copilul le are in repertoriu, cat si pe cele care trebuie inbunatatite/invatate. Obiectivele programului de interventie pentru fiecare copil sunt stabilite pornind de la datele furnizate de aceasta evaluare, pentru fiecare palier analizat (comunicare, autoservire, joc. etc.). Scopul final este acela de a-l ajuta pe copil sa invete cum sa invete, adica sa-si dezvolte abilitatile care ii vor permite pe termen lung accesul la o cat mai mare independenta.

Rolul analistului comportamental in stabilirea planului individualizat de interventie nu este unul static. Obiectivele initiale, odata ce au fost stabilite prin selectarea unor procedee validate stiintific si ancorate in principiile analizei comportamentale, sunt in mod permanent evaluate pentru a determina efectul interventiei asupra comportamentului copilului. Analistul comportamental va invata terapeutii, membrii familiei si celelalte persoane implicate sa implementeze consecvent aceste procedee, astfel incat copilul sa poata folosi abilitatile invatate intr-o multitudine de situatii si in relatie cu o varietate de persoane. De asemenea, analistul comportamental este cel care analizeaza datele colectate in procesul de invatare, pentru a se asigura ca interventia propusa functioneaza optim. Tot el este cel care propune modificari/ajustari pornind de la performantele individuale ale copilului.