Analiza comportamentala aplicata sau ABA a aparut in Romania in 2003 o data cu aparitia pe piata romaneasca a manualului Lovaas. In scurt timp ABA a fost asociata acestui model si de aici la ABA-modelul Lovaas nu a mai fost decat un pas. Tutorii care practicau ABA la vremea respectiva primeau automat eticheta de lucru “stil Lovaas”. Acestia au fost, mai tarziu, comparati cu tutorii noului val “VB – Verbal Behavior”, cei din urma fiind considerati mai bine pregatiti, mai flexibili si mai centrati pe comunicare.

Exista doua abordari total distincte – ABA si VB? Raspunsul meu este categoric nu. Analiza Comportamentala Aplicata sau ABA este stiinta aplicarii sistematice a principiilor comportamentului (ex., recompensa, extinctie, motivatie, pedeapsa, controlul stimulilor) cu scopul de a consolida sau invata noi comportamente sociale, precum si de a reduce sau chiar elimina din repertoar comportamente disruptive. Exista in continuare foarte multi profesionisti care sustin existenta acestor doua abordari, cea din urma fiind considerata mai eficienta decat ABA. Un profesionist bine informat ar trebui sa foloseasca principiile analizei comportamentale aplicate in toate ariile de dezvoltare, inclusiv în competentele lingvistice.

Totusi, exista doua modele curriculare, daca continuam sa folosim de dragul discutiei aceste etichete – ABA-modelul Lovaas si noul val VB? Se pare că da. In ultimii 15 ani o serie de carti si manuale de interventie influentate de curriculum dezvoltat de O. Ivar Lovaas au fost publicate (Leaf & McEachin, 1999; Lovaas, 2003; Maurice, Green, si Luce, 1996). In aceeasi perioada au aparut si publicatii si modele de evaluare pornind de la analiza skinneriana a limbajului (Barbera, 2007; Greer & Ross, 2008; Schramm, 2006; ML Sundberg & Partington, 1998). Ambele curricule recomanda descompunerea competentelor lingvistice in componente de baza, predarea acestor competente intr-un format structurat, precum si utilizarea celor doua metode clasice de predare – discrete trial si invatarea incidentala. Marea diferenta dintre acestea costa in recomandarile de introducere a protocoalelor de invatare. Recomandarea comuna protocoalelor Lovaas este de a incepe si finaliza protocoalele de receptiv inainte de a incepe predarea pe expresiv. Spre deosebire de acestea, protocoalele bazate pe analiza skinneriana (1957) a limbajului si pe studiile lui J. Michael propun predarea in paralel a operantilor verbali (i.e., mand – cereri, tact – numiri, ascultator – receptiv). Asta facem si noi, aici, la New Odyssey. Predam, in paralel, in discrete trial concepte academice, invatam despre ferma animalelor in invatare incidentala, invatam articolul hotarat si nehotarat in direct instruction, predam simtul auditiv dupa Creative Curriculum si facem cereri de atentie pe traducerea si inregistrarea melodiei “Boys, boys”. Ce facem noi la New Odyssey? Facem ABA.

 

P.S. Traducerea, inregistrare si voce: M. si Bogdan Tudose.

Leave Your Reply