16864439_10154329183753302_5615360972914475782_n

Există mai mulți factori de care să țineți seama atunci când abordați un copil non-verbal care nu este cooperant sau care nu îndeplinește instrucțiile adulților. În primul rând, copilul trebuie să învețe că apariția terapeutului este un eveniment plăcut. Nu este ușor să îi predați unui copil care își evită terapeutul în mod activ sau pasiv. Relația dorită dintre cei doi va apărea atunci când terapeutul va fi asociat în mod constant cu oferirea de lucruri și evenimente recompensatoare pentru copil. De aceea, este important ca terapeutul să aibă la îndemână și să îi ofere periodic copilului lucruri și activități recompensatoare care au efect pentru copilul respectiv (de ex., mâncare, baloane de săpun, jucării, cărți, mașinuțe, filme). Pentru început, terapeutul trebuie să-și alcătuiască o listă de astfel de recompense, precum și o listă cu diferite modalitati de a-i oferi acces copilului la alte evenimente recompensatoare (de ex., să se dea în leagăn, să deschidă o ușă afară). Principalul scop al acestei proceduri este ca terapeutul să devină o formă de recompensare condiționată pentru copil. Altfel spus, copilul trebuie să învețe să-i placă de terapeut înainte ca terapeutul să înceapă să-i ceară copilului să lucreze.

Mai mult, este important ca terapeutul să nu fie asociat cu oprirea activităților recompensatoare aflate în desfășurare. Când terapeutul încearcă să obțină la început cooperarea copilului, nu este deloc o metodă bună să-l oprească de la activități plăcute pentru a-i cere să fie atent la activități de limbaj. Copilul deja se simte bine. De ce ar trebui să se oprească pentru a lucra cu terapeutul? Cel mai bine este ca terapeutul să încerce să se apropie de copil când acesta nu este prins în nici o activitate recompensatoare și să-i permită să aibă acces la lucruri sau activități extrem de recompensatoare. De exemplu, când copilul pare plictisit, apropiați-vă de el și fără să-i cereți nimic oferiți-i mașinuța preferată sau gâdilați-l; sau când copilul este prins într-o activitate care îi place, instructorul i se poate alătura copilului și o poate face și mai amuzantă (de ex., legănând căluțul pe care stă copilul). Acest proces de pairing poate dura mai multe lecții (sau chiar sesiuni) înainte ca terapeutul să fie gata să ceară un răspuns de la copil.

PROCESUL DE PAIRING

CE ESTE PROCESUL DE PAIRING? 

Este procesul prin care stabilim relatia “Eu – Mediul de predare” cu itemii sau activitatile deja recompensatorii pentru copil.

 De Ce ne asociem?

Daca copilul ne vede ca “recompensa” devenim un SD pentru imbunatatirea conditiilor, pentru reducerea comportamentelor de evitare/anulare, pentru cresterea cooperarii, pentru masuri proactive pe comportamente problematice, pentru ca acesti copii sa ne caute sa interactionam cu ei, pentru reducerea aversitatii situatiei de “lucru/munca”.

Pasul 1: Identifica recompensele

Gandeste-te la diferite modalitati prin care poti controla si oferi aceste recompense.

Pasul 2: In mediul natural, ia un obiect pe care el in gaseste fun/distrativ si du-te spre el.

Fa-i evidenta dorinta ta de a-i oferi acest obiect –  atunci cand el se intinde sa-l ia; ofera-i obiectul.

    • Nu alerga dupa copil sa-i oferi o recompensa.
    • Simplu – ofera-i o recompensa doar de dragul de a-i oferi recompensa (recompensa nu este legata de nici o sarcina).
    • Fii cel care da, nu cel care ia.
    • Alege recompensele pe care le poti controla si pe care le poti da in cantitati mici.

Pasul 3: Cu tine e si mai distractiv

    • Nu-i intrerupe activitatea preferata! Nu vrei sa te asociezi cu indepartarea activitatilor preferate!
    • Nu te astepta ca el sa opreasca o activitate preferata pentru activitatea mai putin preferata propusa de tine.
    • Daca nu ai un obiect/activitate mai tare/mai puternica decat a lui, ASTEAPTA sau GASESTE ALTCEVA.
  • Pasul 4: Asociaza-ti vocea cu recompensele.
  • Pasul 5: Recompensele vin de la tine
  • Evalueaza mediul….vrei ca toate recompensele sa vina de la tine.
  • Esti un item valoros in mediu?
  • Du-te din ce in ce mai putin spre el (retragerea promptului). Arata-i obiectul si lasa-l pe el sa vina spre tine sa-l ia. Cand ajunge in fata ta ofera-i imediat obiectul dorit.
  • Gradual mareste distanta dintre tine si copil; el trebuie sa te caute cu privirea sa vada unde esti si sa vina spre tine.

Descarca de aici Procesul de pairing

Leave Your Reply