ToM

Un mod particular de abordare a teoriei mintii vine din analiza comportamentala aplicata si, mai precis, din Relational Frame Theory. Pentru Relational Frame Theory, relatiile diadice – EU-TU, AICI-ACOLO, ACUM-ATUNCI – sunt esentiale pentru dezvoltarea a ceea ce numim teoria mintii. Aceste relatii specifica intotdeauna perspectiva vorbitorului in urmatoarele planuri: eu-tu, aici-acolo, acum-atunci.

Astfel, pentru a raspunde corect la intrebari precum “Ce ai facut astazi?”, “Ce ai facut atunci?”, “Ce fac eu acum”, “Ce-am facut atunci?” copilul trebuie sa stapaneasca foarte bine proprietatile relationale ale lui EU versus TU, AICI versus ACOLO, ACUM versus ATUNCI. Daca il intreb pe Matei “Ce ai facut acolo?” el nu ar trebui sa descrie ceea ce altcineva face acum, in fata lui, ci sa raspunda la relatia “eu-atunci-acolo” corect, adica sa se puna in perspectiva vorbitorului (eu) si sa se localizeze corect in atunci si acolo (atunci si acolo, la cofetarie, am mancat o prajitura cu visine).

Plecand de la testul creat de Dr Louise McHugh “Emotion perspective taking” am stabilit primele exercitii pentru relatiile diadice eu-tu, aici-acolo, azi-ieri. Aceste exercitii au fost create pentru un copil de 7 ani din centrul New Odyssey.

Exercitiile sunt in powerpoint si le puteti descarca de aici. Have fun!!!

 

 

Leave Your Reply